تولیدکنندگان محصولات نوشت‌افزار از جمله مهم‌ترین مشکلات حوزه تولید را قاچاق و نوسانات محصولات پتروشیمی می‌دانند؛ مشکلاتی که هم سبب شده قیمت تمام شده آنان افزایش یابد و هم توان رقابت‌شان را کاهش دهد.

«قاچاق» و «نوسانات قیمت محصولات پتروشیمی»؛ استخوانی در گلوی تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی

به گزارش قدس آنلاین، وجود بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز و حدود چهار میلیون دانشجو در کشور، صنعت لوازم‌التحریر را در ایران می‌تواند به یکی از صنایع سودده تبدیل کند. صنعتی که به دلیل تنوع در تعداد محصولات به راحتی می‌تواند راه ورود را به خانه هر ایرانی باز کند؛ از خودکار و مداد و دفتر گرفته تا خمیر و پاستل و ژل بازی.

به گفته مسئولان؛ گردش مالی نوشت‌افزار در کشور حدود ۶ هزار میلیارد تومان است که چنانچه سهم تولیدکننده ایرانی از این رقم افزایش یابد نه تنها با افزایش کیفیت تولید داخلی مواجه می‌شویم که در حوزه اشتغالزایی هم شاهد تکان قابل توجهی خواهیم بود.

به گفته تولیدکنندگان در حال حاضر در برخی محصولات، برندهای خارجی ۳۰ درصد سهم بازار را از آن خود کرده‌اند که چنانچه شاهد حمایت و یکدلی دولتی‌ها باشیم به راحتی می‌توان این میزان را کاهش داد و فضا را برای تنفس تولیدکننده داخلی گشادتر کرد.

چندی پیش رهبر معظم انقلاب طی پیامی از تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی تقدیر کردند که این پیام نشان از افزایش سطح کیفی تولیدات داخلی دارد.

به همین مناسبت پای دردودل تولیدکنندگان این حوزه نشستیم.

از ۵ کارگاه در سطح کشور به ۱۰۰ کارگاه رسیدیم

کامرانی، یکی از تولیدکنندگان لوازم‌التحریر در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به این که حدود ۱۰ سال است که در حوزه تولید لوازم‌التحریر فعالیت دارم، ابراز کرد: مجموعه ما ابتدا با تعداد اندکی در حوزه تولید دفاتر ایرانی- اسلامی شروع به فعالیت کرد و امسال که دهمین سال تاسیس خود را جشن می‌گیرد به بیش از ۱۰۰ نفر در کل کشور رسیده‌ایم که هر کدام از این تعداد حدود هفت تا هشت نفر و برخی ۳۰ تا ۴۰ نفر را در زیر مجموعه خود مشغول به کار کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در ابتدا در استان‌های تهران، قم، مشهد، اصفهان و شیراز فعالیت می‌کردیم و امروز در بیش از ۳۰ استان حضور داریم و تقریبا برای ۷۰۰ نفر اشتغالزایی کرده‌ایم.
بخش اعظم مشکلات ما بحث واردات کاغذ است.

کامرانی در ادامه سخنان خود تولید انواع دفاتر از نقاشی و جلد سخت گرفته تا کلاسور، خط کش و خودکار را تولیدات مجموعه خود برشمرد و در رابطه با مشکلات تولید نوشت افزار در کشور، تصریح کرد: بخش اعظم مشکلات حوزه کاری ما وابستگی به خارج از کشور است به طوری که ۸۰ تا ۹۰ درصد حوزه کاری ما به کاغذ برمی‌گردد که تمام این میزان وارداتی است، همچنین قفل کلاسور و یا ساچمه خودکار از فرانسه وارد می‌شود.

این تولید کننده داخلی نیاز مالی را یکی دیگر از مشکلات مهم تولیدکنندگان می‌داند و می‌افزاید: تولیدکننده باید تمام ملزومات را به صورت نقد خریداری کند و در بازار در طول زمان به فروش برساند که این سبب ایجاد رنجش می‌شود به خصوص مجموعه ما که هیچ کمک دولتی ندارد و کاملا خودجوش است.

وی یادآور شد: البته چند سالی است که استفاده از دفاتر ایرانی- اسلامی بین خانواده‌ها جا باز کرده که این نشان از باز بودن فضا در این خصوص دارد. طی چند سال گذشته دفاتر دارا و سارا به دلیل آماده نبودن زمینه با شکست مواجه شد و بسیاری عقب نشینی کردند؛ اما امروز خوشبختانه این دفاتر جایگاهی دارند.

آمار دقیقی از میزان لوازم‌التحریر قاچاق در بازار نیست

کامرانی در ادامه به بحث قاچاق اشاره و اظهار می‌کند: متاسفانه قاچاق ضربه مهلک به اقتصاد کشور است؛ اما نمی‌توان آمار دقیقی درخصوص میزان لوازم‌التحریر قاچاق در کشور ارائه کرد، البته خوشبختانه طی یکی- دو سال گذشته کمتر شده است.

این تولید کننده نوشت افزار در خصوص میزان صادرات با بیان اینکه اخیرا پایگاهی در سوریه ایجاد کرده‌ایم، بیان کرد: در حال حاضر به دلیل مشکلاتی که سوریه با آن مواجه است، نیازمند چنین محصولاتی است، همچنین برنامه‌هایی برای برپایی نمایشگاه در کشورهایی نظیر تاجیکستان، پاکستان و ترکمنستان و ارمنستان داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود سرمایه گذاری در بخش نوشت افزار را مهم ارزیابی و ابراز می‌کند: مشاهده می‌کنید که بر روی کاراکتر باربری چه میزان سرمایه گذاری شده که امروز از لوازم التحریر گرفته تا پوشاک و کفش آن هم تولید شده؛ در حوزه نوشت افزار ایرانی- اسلامی هم باید چنین اتفاقی رخ دهد و باید زیرساخت چنین اقدامی بیشتر از امروز فراهم شود.

کامرانی تاکید کرد: در حال حاضر یکی از بیشترین فروش‌های ما در سال گذشته و جاری تصویر سردار دلها بود که این نشان از وجود اقبال مردمی برای استفاده از چنین تولیداتی دارد.

قیمت کاغذ طی یک سال و نیم اخیر ۲ برابر شده است

همچنین علیزاده، دیگر تولید کننده نوشت افزار در خصوص مشکلات تولیدکنندگان این حوزه به گرانی کاغذ اشاره می‌کند و می‌گوید: امروز کاغذ از ۲۹۰ هزار تومان در یک بند(۲۵ کیلوگرم۷۰*۱۰۰سانتی‌متر) به ۷۰۰ هزار تومان و گلاسه از کیلوی ۱۵ به ۳۲ هزار تومان رسیده است.

وی ادامه می‌دهد: دفتر علاوه بر کاغذ به جلد، فنر، منگنه و دیگر ملزومات نیاز دارد که همگی آنان با هم قیمت تولید و فروش آن را افزایش می‌دهد.

این تولیدکننده ضمن اشاره به این نکته که طی یک سال و نیم اخیر با این افزایش قیمت مواجه هستیم، خاطرنشان می‌کند: طی این مدت قیمت کاغذ تقریبا دو برابر شده است.
علیزاده تسهیلات بانکی را دیگر مشکلات تولیدکنندگان می‌داند و ادامه می‌دهد: امروز با این سودهای ۱۸ درصد بانکی، اخذ تسهیلات توجیه ندارد. متاسفانه باوجود این گرانی هیچ حمایتی از ما نمی‌شود. امروز ۱۰۰ من کاغذ ۷۰ میلیون تومان می‌شود و این میزان تنها خوراک ۱۰ روز یک کارگاه است؛ تولید کننده‌ای که ۷۰ میلیون تومان برای خرید کاغذ بدهد دیگر پولی ندارد که تولید کند.

قاچاق محصولات ساخت داخلی یکی از مهم‌ترین مشکلات تولیدکننده

امین تویسرکانی، یکی دیگر از تولید کنندگان نوشت افزار هم در خصوص مشکلات تولیدکنندگان می‌گوید: یکی از مشکلاتی که از گذشته بوده و هیچ گاه حل نشده، چراکه به صورت پایه‌ای به آن پرداخته نشده و تنها به شکل دستوری در یک بازه زمانی مورد پیگیری قرار گرفته است«عدم ورود کالاهای ساخت داخل» از جمله مداد، خودکار و دفتر است.
وی ادامه می‌دهد: این‌که طی چند سال گذشته ورود کالاهای مشابهی که نمونه داخلی آن تولید می‌شود را ممنوع کردند رویه خوبی بود، چراکه منجر به افزایش ظرفیت تولید کارخانه‌ها از ۳۰ به حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد  شد و از طرفی به دلیل وجود چندین تولیدکننده نوشت افزار و رقابت بین این‌ها، با افزایش قیمت در بازار مواجه نبودیم.

این تولیدکننده بیان می‌کند: اما در مقابل یک سری وارد کنندگان هم بیکار ننشستند و زمانی که مشاهده کردند از مبادی قانونی نمی‌توانند اجناس را وارد کنند، به صورت قاچاق اقدام به ورود محصولات کردند.

تویسرکانی می‌افزاید: به خصوص طی یک سال اخیر که راه و چاه قاچاق و نحوه دور زدن ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را آموختند، این قاچاق بیشتر شده است و چنانچه امروز داخل یک فروشگاه لوازم التحریر شوید بسیاری از برندهای خارجی که تولید چین و دیگر کشورها هستند، دیده می‌شود و این درحالی است که واردات به مدت حدود چهار سال است که ممنوع می‌باشد.

ارائه اسناد ۴ سال پیش توسط واردکننده به بازرسین ستاد مبارزه با قاچاق کالا

نحوه ورود این کالاها به بازار، سوال دیگری است که وی در پاسخ به آن، خاطرنشان می‌کند: زمانی که بازرسین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به سراغ واردکنندگان می‌روند، واردکنندگان اسناد و مدارک چهار سال پیش خود را ارائه و عنوان می‌کنند«این اجناس را چهار سال پیش وارد کردیم و به دلیل نبود بازار و کرونا، اجناس را نفروخته‌ایم»؛ این در حالی است که تولیدکننده می‌داند که این محصولات نمی‌تواند مربوط به چهار سال پیش باشد.

این تولیدکننده تصریح می‌کند: اما دستورالعملی وجود ندارد که بازرسین بررسی کنند میزان جنسی که واردکننده بر روی فاکتور ادعا می‌کند، چگونه طی این چهار سال به فروش نرفته و دقیقا همان میزان داخل انبارمانده است.

تویسرکانی با تاکید براینکه متاسفانه میزان کالای خارجی موجود در بازار نسبت به قبل از ممنوع بودن وارداتِ همان کالا، تفاوتی نکرده است، می‌افزاید: تنها اتفاقی که رخ داده این است که یک سری قاچاقچی کار جدید پیدا کردند و چنانچه در گذشته لوازم خانگی قاچاق می‌کردند امروز لوازم التحریر.

میزان قاچاق لوازم‌التحریر بسته به نوع آن متفاوت است

آیا می‌توان آماری از میزان نوشت افزار قاچاق در بازار ارائه کرد پرسش دیگری بود که وی در پاسخ به آن، ابراز می‌کند: در محصولات، مختلف میزان قاچاق تفاوت دارد به طور مثال در بحث دفتر تقریبا جنس قاچاق نداریم، چراکه ماده اولیه دفتر، کاغذ است که قیمت جهانی دارد و ما تولید کاغذ در کشور نداریم و تفاوت زیادی بین تولید دفترایرانی و مثلا چینی وجود ندارد، بنابراین در حوزه دفتر قاچاق سازمان دهی شده و رسمی نداریم؛ اما در خودکار و مداد و به خصوص در مداد این میزان زیاد است.

۳۰ درصد مدادهای بازار قاچاق هستند

این تولیدکننده لوازم التحریر می‌گوید: عملا صد درصد نیاز داخلی به مداد باید از تولید داخل برطرف شود؛ اما از سهم ۳۰ درصدی تولید مداد طی سه و نیم سال گذشته به سهم ۷۰ درصدی رسیدیم، بنابراین هنوز ۳۰ درصد مدادهایی که در داخل توزیع می‌شود، خارجی است و این جدای از مدادهای دپو شده قاچاق است که چنانچه آن را هم اضافه کنیم شاید به ۴۰ درصد برسد.

تویسرکانی یادآور شد: کارخانه‌های تولید مدادی که امروز با یک شیفت کار می‌کنند، چنانچه بحث قاچاق نباشد با سه شیفت فعال می‌شوند که درصورت رخداد چنین اتفاقی هم هزینه‌های آن واحد تولیدی کاهش می‌یابد و هم این کاهش هزینه سربار کمک می‌کند به اینکه تولیدکننده وارد بحث صادرات ‌شود که نتیجه آن ایجاد ده‌ها هزار شغلاست.

وی با بیان اینکه در حوزه کیفیت بهترین نوع مداد را تولید می‌کنیم، تصریح می‌کند: خوشبختانه به لحاظ کیفیت؛ تولیدات ایرانی از تولیدات چینی، هندی و پاکستانی بهتر است، بنابراین درصورت کاهش هزینه‌های سربار می‌توانیم بازارهای اطراف را بگیریم.

همه اصناف را نباید به یک چشم دید

تویسرکانی درپاسخ به این پرسش که چه ضمانتی وجود دارد که درصورت حذف کالای خارجی از بازار همان اتفاقی که برای خودرو و لوازم خانگی رخ داد برای لوازم‌التحریر رخ ندهد، می‌گوید: البته باید گفت که لوازم‌التحریربا لوازم خانگی و خودرو تفاوت دارد و به خاطر تخلف یک صنف نمی‌توان کل اصناف کشور را با همان چشم ببینیم. در کشور تعداد زیادی سازمان نظارتی و بازرسی وجود دارد و چنانچه چنین اتفاقی رخ دهد آنان باید از حقوق مصرف کننده صیانت کنند.

استانداردهای خود را مطابق استانداردهای اروپایی کردیم

وی تاکید می‌کند: امکان ندارد طی سه سال گذشته شما لوازم التحریری را مشاهده کنید که کیفیت خود را کاهش داده باشد، بلکه استانداردهای خود را طی چند سال اخیر به‌روز کردیم.

این تولیدکننده داخلی می‌افزاید: ما به عنوان یک صنف موفق ثابت کردیم چنانچه حمایتی از ما شود، قطعا اثرش به خودِ مردم بازمی‌گردد. در حالحاضر استانداردهای خودکارسازان ایران طبق استانداردهای اروپا است.

تویسرکانی در ادامه سخنان خود به بحث مواد اولیه اشاره و عنوان می‌کند: چند سالی است که مواد پتروشیمی وارد بورس شده و قیمت را هم کف بازار تعیین می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه برخی پتروشیمی‌های میزان عرضه خود را در بورس کاهش می‌دهند که همین امر تعداد متقاضی را افزایش می‌دهد و همین سبب می‌شود پتروشیمی‌ها اعلام کنند که محصول را به هر فردی که بالاترین نرخ را اعلام کند، می‌دهیم؛ این اتفاق، سبب افزایش گاهی تا ۲۵ درصد در برخی محصولات پتروشیمی می‌شود.

این تولیدکننده می‌گوید: تولیدکننده هر هفته باید از بورس خرید کند وقتی یک هفته مواد اولیه تا ۲۵ درصد افزایش و هفته دیگر مجددا این اتفاق رخ دهد متضرر می‌شود، چراکه لوازم‌التحریر کالایی نیست که ما هر هفته بتوانیم به راحتی بر قیمت آن دست ببریم و این سبب کاهش سود و کاهش توان رقابتی ما می‌شود.
پتروشیمی‌ها اولویت را به تولیدکننده داخل بدهند نه صادرات

تویسرکانی پیشنهاد می‌دهد: پتروشیمی‌ها باید میزان عرضه را افزایش دهند و اولویت را به خرید داخل بدهند نه صادرات؛ و زمانی که بازار داخل اشباع شد وارد حوزه صادرات شوند.

وی دربخش دیگر سخنان خود به مسئله ارزش افزوده اشاره و خاطرنشان می‌کند: در لوازم‌التحریر دفتر به عنوان کالایی که معاف از ارزش افزوده است معرفی شده، اما مابقی اقلام اصلی لوازم التحریر(مداد، خودکار، پاکن و مدادتراش) باید ارزش افزوده‌شان پرداخت شود.

این تولیدکننده بیان می‌کند: طبق آنچه که در قانون وجود دارد باید ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی اخذ شود و نه از تولیدکننده؛ اما امروز ارزش افزوده را هم از تولیدکننده و هم مشتری نهایی اخذ می‌کنند!

تویسرکانی می‌افزاید: امروز بسیاری از فروشگاه‌ها به دلیل مشکلاتی که وزارت اقتصاد و دارایی برای آنان به جود می‌آورد از اخذ فاکتور رسمی خودداری می‌کنند و هرچه ما به آنان اصرار داریم که از ما فاکتور رسمی اخذ کنید، فروشگاه‌ها امتناع و عنوان می‌کنند چنانچه اصرار به دادن فاکتور رسمی دارید از شما جنس خرید نمی‌کنیم و کالای خارجی(قاچاق) به فروش می‌رسانیم!

وی تصریح می‌کند: به دلیل مشکلات فرهنگی که در بحث مالیات در کشور ما وجود دارد بسیاری از فروشگاه‌ها از بحث اخذ فاکتور رسمی امتناع می‌کنند، چنانچه وزارت دارایی جلسه‌ای با تولیدکنندگان لوازم‌التحریر برگزار کند تا ما مشکلات صنفی‌ای که در این رابطه را داریم تبیین و راهکار ارائه دهیم، آنگاه به یک جمع بندی صحیح می‌رسیم که هم دولت به سهم مالیاتی خود می‌رسد و هم تولیدکننده مجبور نیست که اضافه بر آن مالیاتی که می‌پردازد را پرداخت کند.

این تولیدکننده تاکید می‌کند: باوجود همه اصراری که بر برگزاری این جلسات داشتیم، جلساتی هم اگر تشکیل شده به شکل فرمایشی بوده و خروجی نداشته است.

طی ۱۰ سال اخیر شمار تولیدکنندگان افزایش یافته است

در ادامه به سراغ محمدرضا صنعتکار، رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور رفتیم که در این خصوص با بیان اینکه طی ۱۰ سال اخیر تعداد تولیدکنندگان خودکار از دو نفر به ۱۲ نفررسیده است، ابراز می‌گوید: درخصوص ماژیک هم به همین شکل و از یک به هفت تولیدکننده، مداد چوبی از سه به ۶ نفر و مداد پلیمری از یک به ۶ تولیدکننده رسیده‌ایم.

وی تاکید می‌کند: ظرفیت تولید هم طی این سال‌ها دو تا سه برابر و در حوزه سهم بازار هم سهم خودکار از ۲۰ درصد به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.
صنعتکار درخصوص تعداد تولیدکنندگان نوشت افزار در کشور، تصریح می‌کند: به طور کلی در حوزه خودکار ۱۲ تولیدکننده، ۶ تولیدکننده مداد، هفت تولیدکننده ماژیک، پنج تا تولیدکننده پاکن و ۶۰۰ تولیدکننده دفتر در کشور داریم.

افزایش قیمت ۳۰۰ برابری طی ۲ سال

رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار در ادامه به مشکلات حوزه صنعت نوشت افزار پرداخت و اصلی‌ترین مشکلات را نوسانات پتروشیمی می‌داند و می‌گوید: از ابتدای سال ۹۹ تا بهمن ۱۴۰۰، حدود بیش از ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشتیم.

وی ادامه می‌دهد: همچنین قیمتی که در بورس عرضه و قیمتی که خریداری می‌شود حدود ۲۵ درصد تفاوت قیمت دارد و ما باید محصول را ۲۵ درصد گران‌تر از قیمت عرضه خرید کنیم؛ علاوه بر آن باید ۹ درصد هم ارزش افزوده بپردازیم.

صنعتکار تصریح کرد: و این در حالی است که همین مواد پتروشیمی را ارزان‌تر به خارج از کشور صادر می‌کنند که این سبب می‌شود بهای تمام شده ما نسبت دیگر کشورها بالاتر برود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار کشور، قاچاق کالاهای تولید داخل را دیگر مشکل مهم تولیدکننده می‌داند و می‌گوید: متاسفانه این کالاها در سطح عرضه بسیار زیاد است به خصوص وسایل بازی بچه‌ها از جمله ژل بازی که استاندارد لازم را هم ندارند.

وی اضافه می‌کند: آمار رسمی که در خصوص قاچاق وجود دارد، رقم قاچاق را کمتر از آنچه که ما در سطح عرضه مشاهده می‌کنیم ارائه می‌دهد به طور مثال حدود سه سال است که واردات مداد ممنوع است؛ اما برندهای خارجی در سطح عرضه به وفور دیده می‌شود.

خودتحریمی بانکی مرکزی یکی از مشکلات حوزه تولید

صنعتکار با بیان اینکه قاچاقچیان از ضعف قانونی استفاده می‌کنند و برگه سبز چهار سال قبل خود را به بازرسان ارائه می‌دهند، می‌گوید: همچنین در گذشته فروشنده خارجی با ما به صورت اعتباری کار می‌کرد به این صورت که جنس را می‌دادند و ما پس از ۶ ماه پول آن را پرداخت می‌کردیم؛ اما سیستم بانکی خودتحریمی کرد و گفته اول باید پول و حواله برای فروشنده خارجی بزنید، پس از آن من مجوز ترخیص کالا از گمرک را می‌دهم که این خود به تولید لطمه می‌زند!

رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار کشور، علت این امر را تخلف تعدادی در حوزه ارز دولتی می‌داند و تصریح می‌کند: تصمیمات موردی و خلع‌الساعه برای تولیدکنندگان مشکلات بسیاری به وجود آورده است.

امور مالیاتی به نفعش نیست زنجیره مالیات را به درستی اعمال کند

وی عدم اجرای دقیق زنجیره مالیات ارزش افزوده را دیگر مشکلات تولیدکنندگان می‌داند و می‌گوید: چنانچه این زنجیره به درستی تکمیل شود تنها یک ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده باید اخذ کند؛ اما امروز دو الی سه ۹ درصد دریافت می‌کند، بنابراین به نفع‌شان نیست که این زنجیره را اعمال کنند.

«پلی استایلن» در کشور به‌وفور وجود دارد

همچنین علیپور، رئیس گروه صنایع شیمیایی و پلیمیری وزارت صمت در خصوص علت کم عرضه شدن محصولات پتروشیمی به ویژه «پلی‌استایلن» در بورس و ایجاد مشکل برای صنعت نوشت افزار، بیان می‌کند: پلی استایلن در کشور به وفور وجود دارد و در این خصوص با مشکل مواجه نیستیم.

وی ادامه می‌دهد: این مسئله قابل بررسی است و کمبودی در این خصوص نداریم، چنانچه گفته می‌شد «پ.پ» می‌توانست صحیح باشد؛ اما در خصوص«پلی استایلن» در کشور با مشکل مواجه نیستیم و به راحتی در بورس عرضه می‌شود.

عدم پاسخگویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

گفتنی است؛ بسیار پیگیر مصاحبه با حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور بودیم؛ اما باوجود پیگیری‌های بسیار تاکنون آماری از میزان قاچاق لوازم‌التحریر به دست ما نرسیده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.